Ontdek wat Lekker Anders Dag
voor jou kan betekenen
Het is een bekend plaatje: dagelijks veel drukte en onveiligheid rond basisscholen. Ondanks dat verkeerskundigen al talloze oplossingen proberen, blijven frustraties en klachten bij ouders, scholen en buurtbewoners hardnekkig terugkomen.
Lekker Anders Dag legt de nadruk op het gedrag van ouders en kinderen, omdat we weten dat fysieke maatregelen rond scholen vaak maar deels helpen. Het échte verschil ontstaat pas wanneer mensen bewust andere keuzes maken in hun dagelijkse routine. Het is die routine—iedere dag weer hetzelfde pad, dezelfde gewoontes—die zorgt voor drukte, irritatie en onveilige situaties rondom school.
Daarom richten wij ons op het doorbreken van die sleur met kleine, positieve gedragsveranderingen. Door af en toe bewust anders te kiezen—zoals lopend in plaats van met de auto, een andere route nemen of samen genieten van de wandeling—vermindert de drukte en verandert de sfeer rondom school.
In de afgelopen jaren heeft Lekker Anders Dag bewezen een krachtig middel te zijn om ouders en kinderen aan te moedigen vaker bewust anders naar school te gaan. Het resultaat? Minder drukte, prettiger verkeer en meer quality time onderweg. Het draait om kleine, eigenzinnige ideeën: een andere route, lopend in plaats van met de auto, een wandeling langs de speeltuin – het kan allemaal.
Lekker Anders Dag is flexibel en eenvoudig inzetbaar in allerlei gemeenten en schoolsituaties. Wil je weten wat het voor jouw gemeente kan betekenen? Neem contact op met Tess Nordsiek en ontdek de mogelijkheden.
Tess Nordsiek
Projectleider Lekker Anders Dag
tess@lekkerandersdag.nl
Zo ziet Lekker Anders Dag
er in de dagelijkse praktijk uit
Het belangrijkste krachtig ingrediënt van Lekker Anders Dag is dat gezinnen helemaal vrij zijn in hun keuzes. Ze geven zich zelf aan, en bepalen zelf de dagen waarop ze ‘lekker anders’ naar school gaan. Wat voor hen ‘lekker anders’ betekent, bedenken ze ook helemaal zelf.
Deze vrije keuze is een sterk middel, wetenschappelijk onderbouwd door het principe van ‘self-commitment’: het is jouw eigen beslissing, waar je trots op bent en die iets zegt over wie je bent.
Om deelnemers extra te steunen, krijgen ze een speciale Lekker Anders Dag doos of tas met daarin spulletjes die ze het hele jaar door kunnen gebruiken. Ouders kunnen in de app hun eigen Lekker Anders Dag plannen. Zo’n afspraak met jezelf en je kinderen houd je graag.
En natuurlijk draag je op Lekker Anders Dag iets oranje, zodat je aan iedereen laat zien: ‘Wij doen mee!’
Verdeeld over het jaar: extra prikkels om er ook samen een Lekker Anders Dag van te maken
Als extra motivatie organiseert het Lekker Anders Dag-team op vaste momenten gezamenlijke activiteiten in de wijk. Ouders en kinderen worden op tijd geïnformeerd over deze leuke ontmoetingen. Slim gekozen momenten stimuleren iedereen om er echt een Lekker Anders Dag van te maken.
Onderweg naar of van school kun je ons tegenkomen bij onze kraam, meedoen aan een activiteit of een cadeautje ontvangen.
Zo staat de agenda al snel vol met Lekker Anders Dagen: laagdrempelig, leuk en duidelijk voelbaar als jouw bijdrage aan prettiger verkeer rond de school. En als je ziet hoeveel impact jouw keuze heeft, ben je snel bereid om dit nieuwe gedrag vast te houden.
Wat is de rol van school?
Anders dan bij reguliere verkeerseducatie is Lekker Anders Dag nadrukkelijk en bewust BUITENSCHOOLS. Want al thuis maken ouders en kinderen hun keuzes voor de tocht naar school. Al thuis begint de sleur en het gewoontegedrag dat we willen doorbreken.
Daarom is de rol van de school bij dit project ook anders dan normaal. Lekker Anders Dag vraagt niet om lestijd. Wel vragen we om de kans om het project eenmalig, kort te introduceren, in ieder geval in de groepen 1 – 5. Aan de hand van een interactieve presentatie van zo’n 25 minuten maken leden van ons projectteam de kinderen enthousiast voor deelname. Zij moeten immers de aanjagers worden, richting hun ouders.
Een volgende stap die we samen met de school zetten, is de eenmalige, feestelijke Kick-off op het schoolplein. Samen kiezen we een datum die de school het beste uitkomt – het projectteam verzorgt de rest.
En als gezinnen zich vervolgens aanmelden, via de app, registeren we ze als actief lid van de groeiende ‘community’ van ouders die het beste voor hebben met hun kroost én het verkeer rond hun school. Het Lekker Anders Dag projectteam houdt de community betrokken en actief.
Wat is de rol van de gemeente?
Als een gemeente kiest voor de inzet van het instrument Lekker Anders Dag, inventariseren we samen wat de grootste uitdagingen zijn – en waar de grootste kansen liggen.
Aan de hand van een compact jaarplan benoemen we onze specifieke lokale doelen en laten we zien hoe we daar samen gaan komen. Dat plan wordt onze leidraadtijdens de uitrol. En het dient meteen als basis voor een gedegen evaluatie aan het eind van de (jaar)rit.
Gedurende het jaar zorgt het bureau achter Lekker Anders Dag voor de uitrol – steeds in goed overleg met de aangewezen contactpersoon van de Gemeente. Die uitrol kent 2 hoofd-elementen:
Bekend maken
De communicatie richting diverse doelgroepen, via
• Eigen kanalen van Lekker Anders Dag
• Schoolkanalen
• Lokale media-partijen, zowel online als print
Mogelijk maken
Doordachte set aan ‘prikkels’, die deelnemers in de gewenste beweging houden
• Reeks aan centrale initiatieven
• Van Dag Dieren Dag en Warme Mutsendag tot Opa en Oma Ophaalweek
Gedurende het jaar monitoren we de impact van de diverse prikkels. Doen mensen mee, vinden ze het leuk, zien ze hun eigen rol? En uiteraard verwerken we die inzichten in (nieuwe) initiatieven. Want Lekker Anders Dag is een groeiend fenomeen!
