Bewezen positieve invloed
Lekker Anders Dag werkt!
De positieve impact van Lekker Anders Dag zie je terug in de metingen (kwantitatief en kwalitatief) onder deelnemers, scholen en opdrachtgevers.
Marc, schooldirecteur JFK Maastricht
In plaats van heel gehaast naar school, gaan kinderen en ouders met Lekker Anders Dag op een leuke en ontspannen manier naar school. Zo mooi als ouders daar ook nog eens een bijdrage mee leveren aan de verkeersituatie rondom school.
Moeder Marian en Kyano (7 jaar) uit Veghel
Wij doen mee met Lekker Anders Dag om de saaie sleurdagen op te leuken. Ik raad elke ouder aan om mee te doen met LAD, omdat het de rit naar school extra leuk maakt en een extra momentje creëert tussen jou als ouder en je kind!
Ouder van Job (8 jaar) uit Maastricht
Lekker Anders Dag brengt ons een ontspannen moment van thuis naar school. Even bewust tijd om te kletsen en te kijken onderweg. Je weet dat LAD er aan komt, dus dan bouw je hier tijd voor in! Het zorgt voor een gezellige start van de dag.
Moeder Gerdien
Lekker Anders Dag zorgt ervoor dat je even stil staat bij de kleine dingen die er toe doen. Vertrekken is meestal haasten, gedoe, ben je niks vergeten? Wanneer je een Lekker Anders Dag inplant, heb je daar geen last meer van. Mijn tip voor elke ouder? Heb jij een vaste vrije dag in de week? Maak hier dan een LAD van in je weekplanning!
Al 6 jaar zijn we volop in actie, in meerdere provincies, gemeenten en scholen
Inmiddels hebben we een levendige community van doorlopend zo’n 15.000 actieve deelnemers, schooljaar in, schooljaar uit.
Deelnemers maken structureel andere keuzes op weg naar school:
meer te voet, vaker op de fiets, minder met de auto
Deelnemers zien duidelijker hun eigen rol als factor in steeds prettiger verkeer rond school
Ouders en kinderen vinden meedoen aan Lekker Anders Dag vooral ook LEUK (‘een dikke 8’)
Scholen zijn enthousiast over de voelbare impact… die tegelijkertijd weinig van hen vraagt
Belangrijkste resultaten uit flitsonderzoek 2021
In verhouding kiezen Lekker Anders Dag families MINDER voor de auto op weg naar school dan uit recent onderzoek onder de algemene Nederlandse populatie gebleken is. 20.8% van de participanten geeft aan dat zij meestal naar school gaan met de auto. Uit onderzoek van CROW (2016) is gebleken dat ongeveer 30% van de kinderen met de auto naar school gebracht wordt.
Lekker Anders Dag families maken écht keuzes. Lekker Anders Dagen worden ingebouwd en dit gaat vaak gepaard met de keuze van een ander vervoersmiddel. Ze betrekken de nieuwe keuzes niet alleen op vervoersmiddelen maar ook op andere invulling van de tocht zelf. Bijna 90% kiest voor een ander vervoersmiddel. Ze worden aangezet tot nadenken, kiezen en opvolgen. De keuze wordt ook daadwerkelijk gemaakt en uitgevoerd.